Jak skutecznie uczyć się języka obcego

Badania wskazują, że najlepsze efekty w nauce drugiego języka uzyskują osoby, które zaczęły przyswajać go jako dzieci. Nie oznacza to jednak, że z wiekiem powinniśmy rezygnować z nabywania nowych umiejętności. Pamiętajmy, że niezależnie od stopnia biegłości drugiego czy kolejnego języka, ludzie lepiej przyswajają inną wiedzę, są wielozadaniowi i szybciej przystosowują się do nowych warunków. Zatem nie ma na co czekać, warto sięgać po książki do nauki języka, programy telewizyjne i sprawdzić oferty szkół językowych.

Różnorodność

Nauka języka ma trzech podstawowych wrogów: brak systematyczności, nudę i stres. Ucząc się języka pamiętajmy, że naszym zadaniem nie jest zdawanie testów, zdobywanie certyfikatów czy udowadnianie inteligencji. Język jest środkiem komunikacji międzyludzkiej – pamiętając o tym wypracowujesz w sobie zdrowe podejście do nauki. Nudę, która może pojawić się w trakcie trwania kursu warto wyplenić, stosując różnorodne formy nauki. W przypadku języka najskuteczniejsze będzie zamienne praktykowanie wszystkich czterech aktywności: słuchania, czytania, mówienia i pisania. Pierwsze dwie formy, to tak zwany input. Innymi słowy dostajemy jakieś informacje z zewnątrz, a naszą rolą jest ich przyjmowanie. Pozwala to na tworzenie odpowiednich zasobów językowych. Input jest konieczny również po to, aby móc używać języka aktywnie, czyli output. W tym wypadku to my jesteśmy aktywnymi twórcami języka. Im szybciej się uaktywnimy, tym szybciej zobaczymy efekty nauki.

Bądź systematyczny

Największym wrogiem nauki języka jest brak systematyczności. Ucząc się języka należy pracę rozplanować tak, aby trening był powtarzalny, ale nie przytłaczający. Najlepiej ustalić sobie częste, ale krótkie dawki lekcji języka. Ma to związek z faktem, że nasze mózgi rządzą się pewnymi prawami. Między innymi występuje w nich tak zwany efekt początku i końca, polegający na tym, że pamiętamy rzeczy, z którymi spotykamy się na początku i końcu każdej sesji. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.